Wat zijn micro- en macroconversies?

Nadat bedrijven de doelen die voor hen relevant zijn, hebben geïdentificeerd als “conversies”, worden deze in de volgende stap onderverdeeld in micro- en macroconversies. De extra segmentering van de conversies loont in de daaropvolgende succescontrole.

Micro-conversies:

Voordat een bezoeker een beslissende actie op een pagina onderneemt, moet hij wellicht een lang digitaal pad door de website afleggen. Er worden maar heel weinig beslissende acties uitgevoerd door gebruikers zonder eerder contact te hebben gehad met een contactpunt van een bedrijf. Om dit pad beter te begrijpen, zijn microconversies geschikt. In principe zijn dit subdoelen op weg naar een macroconversie. Voor de uiteindelijke aankoop van een product kan bijvoorbeeld een bezoeker vooraf worden geïnformeerd over het product met behulp van een bedrijfsnieuwsbrief, in dit geval de registratie voor de nieuwsbrief zou de bijbehorende micro-conversie zijn. Andere voorbeelden van microconversies zijn:

  • Gebruik van de zoekfunctie van een pagina
  • Aanmaken van een profiel
  • Voeg een product toe aan de winkelwagen
  • Bekijk productvideo’s

De verdeling van de zoekmachine marketing conversies is altijd gebaseerd op de vereisten van het betreffende bedrijf. Concreet betekent dit: wat een essentieel zoekmachine marketing doel is voor het ene B2B-bedrijf, kan slechts een gedeeltelijk doel zijn voor het andere bedrijf.

Macro-conversies:

Macroconversies zijn cruciale zoekmachine marketing doelen van een website, voor B2B-bedrijven zijn dit bijvoorbeeld verkoop via de eigen website, boekingen voor aangeboden diensten of cursussen. Wat als doorslaggevend wordt beschouwd, is voor elk bedrijf anders. Een belangrijk kenmerk van macroconversies in tegenstelling tot microconversies is dat de gedefinieerde actie volledig door de bezoeker is voltooid. Het is dus niet voldoende dat de gebruiker iets aan het winkelwagentje toevoegt of formulieren invult zonder deze processen te voltooien.

De fout om te veel acties als macroconversies te definiëren, moet hier niet worden gemaakt. Kortom, hoe meer cruciale doelen er zijn, hoe minder duidelijk is wat de website wil bereiken. Het is daarom aan te raden om het te beperken tot enkele macro-conversies. Dit betekent dat de hoofddoelen altijd in beeld blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *